خانه و آشپزخانه

بررسی آماده نمودن لباس‌ها قبل از شستشو در ماشین‌ لباسشویی

زمان حدودی مطالعه ۵ دقیقه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / مدیر سایت

بررسی و آماده نمودن لباس‌ها یا منسوجاتی که لازم است در ماشین لباس‌شویی شسته شوند، باعث شست‌وشوی صحیح‌تر و عدم اختلال رنگ لباس‌ها می‌شود. همچنین این کار باعث افزایش عمر لباس‌شویی و اجتناب از آسیب رسیدن به لگن داخلی آن خواهد شد. در ادامه به شما خواهیم گفت برای جداسازی و آماده کردن لباس‌ها پیش از شست‌وشو در لباس‌شویی چه اقداماتی را باید انجام دهید.

چه نوع البسه‌ای را می‌توان در ماشین لباس‌شویی شست؟

ماشین لباس‌شویی تنها برای استفاده‌ی خانگی می‌باشد و تنها منسوجاتی را می‌توان در آن شست که مخصوص شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی طراحی شده باشند. برای این منظور می‌توانید به برچسب یا لیبل‌هایی که درون برخی از لباس‌ها وجود دارد، مراجعه کنید.

بر روی این برچسب‌‌ها، جنس پارچه و دمای مناسب شست‌وشو، نحوه اتوکشی و همچنین نوع شست‌وشو ذکر شده است. چنانچه لباس مورد نظر مناسب شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی نباشد، با علامت مخصوص بر روی لیبل داخلی لباس نشان داده می‌شود.

لباس‌های قابل شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی به دسته‌های کتان، الیاف مختلط، الیاف مصنوعی, ابریشم، پشمی و ... تقسیم می‌شوند. هر کدام ازین لباس‌ها لازم است به طور جداگانه با مواد شوینده‌ی مخصوص، دمای خاص و برنامه‌ی شست‌وشوی مخصوص به خود شسته شوند.

بررسی و آماده‌سازی لباس‌ها پیش از شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی
{C}{C}{C}<!--cke_bookmark_1501S-->{C}{C}{C}<!--cke_bookmark_1501E-->

بررسی و آماده‌سازی لباس‌ها پیش از شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی

۱- بررسی جیب لباس‌ها از نظر اشیاء مهم یا خطرناک

لازم است قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی، از خالی بودن جیب لباس‌ها اطمینان حاصل کنید. اشیاء تیز و برنده، مانند سکه، سنجاق، سگک، سوزن، سنگ، میخ، پیچ یا سایر وسایل کوچکی ازین قبیل که ممکن است در جیب لباس‌ها وجود داشته باشد، باعث آسیب رساندن جدی به لگن لباس‌شویی می‌شود. پیش از انداختن لباس‌ها به لباس‌شویی، همه جیب‌های لباس را بررسی کنید تا شیء آسیب‌زایی درون آن نباشد.

همچنین بررسی لباس‌ها قبل از انداختن در لباس‌شویی، باعث می‌شود از انداختن کاغذ‌ یا اسناد مهم، حتی پول در لباس‌شویی اجتناب شود. بسیار دیده شده است که اسناد مهمی چون چک یا حتی پول نقد در جیب لباس بوده است که پس از شست‌وشوی لباس در لباس‌شویی دیگر قابل استفاده نبوده یا اطلاعات مهم نوشته شده بر روی آن از بین رفته است.

یکی از نکات مهمی که در بررسی جیب لباس حائز اهمیت است، نبودن دستمال کاغذی در جیب برخی لباس‌ها است. چنانچه یک تکه دستمال کاغذی کوچک به طور سهوی در جیب یکی از لباس‌ها باشد، پرزهای آن به تمام لباس‌های داخل لگن دستگاه خواهد چسبید و وضعیت دشواری را برای شما فراهم خواهد آورد.

۲- لباس‌ها را از نظر جنس دسته‌بندی کنید.

قبل از انداختن لباس‌ها به درون لباس‌شویی، آن‌ها را از نظر جنس دسته‌بندی کنید. به عنوان مثال لباس‌هایی که دارای پرز‌های بلند یا الیاف خاصی مانند پشم هستند را از سایر لباس‌ها تفکیک کنید. لباس‌هایی که پرز می‌دهند یا پرز می‌گیرند را نیز جدا کنید.

بسیاری از لباس‌ها نسبت به نوع شست‌وشو حساسند. حتما قبل از انداختن لباس برای اولین بار به لباس‌شویی، برچسب راهنمای لباس را بخوانید.

برخی از لباس‌ها به دما حساس هستند. بررسی برچسب راهنمای لباس به شما کمک می‌کند این مساله را بدانید. شست‌‌وشوی لباس با دمای نامناسب، باعث آسیب رسیدن به بافت لباس، تغییر سایز، تغییر رنگ و یا چروک شدن آن می‌شود.

لباس‌های ضدآب، مانند لباس اسکی یا برخی پرده‌ها، بارانی، چتر، کیسه خواب، روکش اتومبیل و ... نباید در ماشین لباس‌شویی شسته شوند؛ زیرا ممکن است باعث لبریز شدن آب در لباس‌شویی یا لرزش غیرعادی دستگاه شوند.

۳- زیپ‌، دکمه و بند لباس‌ها را ببندید.

اگر لباس شما زیپ یا دکمه دارد، آن را ببندید، قلاب‌ها یا گیره لباس را به هم متصل کنید. همچنین اگر لباس روبان یا بند دارد، بندهای آن را به یکدیگر گره بزنید. این کار باعث می‌شود بند یا زیپ‌ها به سایر لباس‌ها گیر نکنند و الیاف لباس هنگام شست‌وشو کشیده نشود. تمام دکمه‌ی پیراهن‌های دکمه‌دار را ببندید تا شکل لباس در پایان شست‌وشو حفظ شود.

۴- لباس‌های کوچک را درون کیسه شست‌وشو قرار دهید.

لباس‌های زیر، جوراب، دستکش، کروات یا سایر تکه‌های کوچک لباس‌ها را درون کیسه‌های توری مخصوص شست‌وشو قرار دهید. این کیسه‌ها را می‌توانید به شکل آماده از فروشگاه‌ها بخرید و یا خودتان شبیه آن را در منزل بدوزید.

۵-لباس‌هایی با تزئینات خاص را پشت‌ورو کنید.

اگر لباس شما دارای تزئینات، دکمه‌های درشت، منجوق، پولک یا گل‌دوزی هست، باید آن را به شکل پشت‌ورو در ماشین لباس‌شویی بیندازید.

{C}{C}<!--cke_bookmark_1554S-->{C}{C}<!--cke_bookmark_1554E-->لباس‌ها را از نظر رنگ دسته‌بندی کنید.

۶-لباس‌ها را از نظر رنگ دسته‌بندی کنید.

دسته‌بندی لباس‌ها از نظر رنگ بسیار ضروری و مهم است. لباس‌های تیره یا حتی روشن، ممکن است به یکدیگر رنگ دهند و باعث خراب شدن سایر لباس‌ها شوند. به طور کلی، لباس‌های سفید، لباس‌های مشکی و لباس‌های رنگی باید به طور جداگانه شسته شوند.

حتی اگر لباس‌های تیره شما رنگ نمی‌دهند، شست‌وشوی جداگانه‌ی آن‌ها باعث می‌شود رنگ لباس‌ها حفظ شود. بهتر است لباس‌های تیره را با مایع مخصوص لباس‌های مشکی و تیره بشورید.

لباس‌های رنگی که خیلی کثیف نیستند، نیاز به شست‌وشوی طولانی مدت یا دمای بالا ندارند. لباس‌های سفید، ملحفه یا لباس‌های خیلی کثیف را می‌توانید به مدت طولانی‌تری بشورید و از برنامه pre-wash یا extra-wash برای شست‌وشوی آن‌ها استفاده کنید.

برای لباس‌های ابریشمی، نازک، پشمی، پرده‌ها، حریر و ... از برنامه شست‌وشوی ملایم استفاده کنید.دسته‌بندی لباس‌ها از نظر رنگ، به شما کمک می‌کند، شست‌وشوی تمیزتری داشته باشید و لباس‌هایتان آسیب کمتری هنگام شست‌‌وشو ببینند.

۷-بررسی لباس‌ها از نظر رنگ پس دادن

اگر لباسی را برای اولین بار درون ماشین لباس‌شویی میندازید، خصوصا اگر رنگ آن تیره است، لازم است از نظر رنگ پس ندادن بررسی شود. برای این منظور یک تکه حوله یا دستمال نخی سفید را به مقداری مایع شست‌‌وشو آغشته کنید و به قسمتی از لباس بکشید. چنانچه رنگ حوله یا دستمال تغییر کرد، نشان‌دهنده‌ی این است که لباس رنگ پس می‌دهد و نباید با سایر لباس‌ها شسته شود.

ازینکه این محتوا را مطالعه کردید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم اطلاعات بیان شده، برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.

مطالب مشابه
راهنمای برنامه اصلی و کمکی ماشین لباسشویی کنوود
خانه و آشپزخانه

راهنمای برنامه اصلی و کمکی ماشین لباسشویی کنوود

عملکرد بهینه و مناسب ماشین لباس‌شویی کنوود در شست‌وشو و خشک کردن لباس‌های کثیف، تا حد زیادی به انتخاب برنامه مناسب شست‌وشو بستگی دارد. جنس البسه و میزان کثیفی آن‌ها مهمترین پارامترهایی هستند که کاربر بر اساس آن برنامه‌های اصلی و فرعی دستگاه را انتخاب می‌کند. ماشین لباسشویی، دمای آب مورد استفاده، سرعت، نحوه‌ی چرخش و مدت زمان شست‌وشوی لباس‌ها را با توجه به برنامه انتخابی شما اعمال می‌کند.