خانه و آشپزخانه

راهنمای برنامه‌های ماشین ظرفشویی کنوود

زمان حدودی مطالعه ۶ دقیقه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / فرناز خردمند

شست‌وشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی، شامل انجام چند عمل متوالی است که به آن چرخه‌ی شست‌وشو می‌گوییم.

شست‌وشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی، شامل انجام چند عمل متوالی است که به آن چرخه‌ی شست‌وشو می‌گوییم. مراحل چرخه‌ی شست‌وشوی ماشین ظرفشویی کنوود عبارت است:

۱ . بارگیری سبدهای شست‌وشو

پس از این که نصب و راه‌اندازی دستگاه به شکل اصولی صورت گرفت و تنظیمات سختی‌گیری آب و جلا دهنده انجام شد، نوبت به آغاز شست‌وشو می‌شود. در این مرحله، با بیرون کشیدن سبدها، ظروف را به شیوه درست و مطابق دستورالعمل‌های دستگاه بارگیری می‌کنیم.

۲. ریختن مایع شوینده

پودر یا مایع شوینده مناسب را در مخزن مخصوص می‌ریزیم.

۳. کنترل منبع تغذیه برق و فشار آب

لازم است از اتصال دستگاه به منبع تغذیه برق و همین‌طور وجود فشار کافی آب ورودی اطمینان حاصل کنیم.

۴. شروع شست‌وشو

در این مرحله، پس از بستن درب دستگاه، دکمه POWER را می‌زنیم تا ماشین ظرفشویی روشن شود. سپس، برنامه دلخواه را انتخاب کرده و دکمه استارت را می‌زنیم تا چرخه‌ی شست‌وشو آغاز شود.

انتخاب برنامه شست‌وشو ماشین ظرف‌شویی کنوود

انتخاب برنامه شست‌وشو ماشین ظرفشویی کنوود

ماشین ظرف‌شویی شما دارای برنامه‌های شست‌وشوی متنوعی است که بر حسب نیاز و نوع کثیفی ظروف طراحی شده‌اند. مقدار مصرف آب و دمای آن، میزان مصرف برق، همچنین مدت زمان اجرای این برنامه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

با توجه به نیاز، یکی از برنامه‌های شست‌وشو را انتخاب کنید و سپس دکمه شروع SRART را بزنید. در ادامه، توضیحاتی در مورد برنامه‌های مختلف دستگاه بیان می‌کنیم.

ماشین ظرفشویی کنوود دارای 7 برنامه شست‌وشوی مختلف است. هر کدام از این برنامه‌ها دارای مراحل مختلفی، مانند پیش‌شست‌وشو pre- wash ، شست‌وشوی خودکار auto wash، شست‌وشو wash ، آبکشی rinse ، خشک کردن drying هستند. این برنامه‌ها عبارتند از‌:

  • Auto : برنامه آتو (Auto) یا خودکار، برای شستن ظرف‌های معمولی یا بسیار کثیف است. معمولا روی این ظروف، غذای خشک شده قرار ندارد. مدت زمان اجرای این برنامه 150 دقیقه است و آبکشی نهایی با آب 65 درجه انجام می‌شود. در این برنامه بین 11 تا 15 لیتر آب مصرف می‌شود. این برنامه دارای مرحله خشک‌کن نیز هست.
  • Intensive : برنامه شست‌وشوی پر قدرت یا شدید برای شستن ظروف بسیار کثیف است. ظروفی مانند قابلمه یا تابه که غذا روی آن‌ها خشک شده است. در برنامه پر قدرت، شست‌وشوی نهایی با آب 70 درجه انجام می‌شود. این بالاترین میزان دمای آب در بین برنامه‌های شست‌وشوی دستگاه است. مدت زمان برنامه 175 دقیقه است که از برنامه قبلی 25 دقیقه طولانی‌تر است. مقدار آب مصرفی برای شست‌وشوی پر قدرت 17.5 لیتر است. این برنامه دارای مرحله خشک‌کن نیز هست.
  • Normal : شست‌وشوی نرمال برای ظرف‌هایی که کمتر کثیف هستند، تعبیه شده است. در برنامه نرمال، آبکشی نهایی با آب 65 درجه انجام می‌شود. مدت زمان شست‌وشوی نرمال 185 دقیقه است و 13.5 لیتر آب مصرف می‌شود. در مقایسه با برنامه آتو Auto ، برنامه نرمال 35 دقیقه شست‌وشوی طولانی‌تری دارد. این برنامه نیز دارای مرحله خشک‌کن هست.
  • ECO : برنامه اِکو یک برنامه استاندارد و به‌صرفه است. در این برنامه، ظروف کثیف معمولی مانند قابلمه، بشقاب، تابه یا لیوان‌هایی که کمتر کثیف هستند، شسته می‌شود. برنامه ECO کمترین میزان مصرف آب را در بین برنامه‌های ماشین ظرفشویی دارد و تنها با 10 لیتر آب ظروف را می‌شوید. مدت زمان برنامه اکو، 210 دقیقه است که طولانی‌ترین زمان شست‌وشو در مقایسه با برنامه‌های دیگر است. دمای شست‌وشوی نهایی 65 درجه است و این برنامه نیز دارای مرحله خشک‌کن است.
  • Glass :این برنامه برای شستن ظروف شیشه‌ای، مانند لیوان‌ها که خیلی کثیف نیستند، کاربرد دارد. دمای آبکشی در این برنامه، کمتر و در حدود 60 درجه است. ظروف شیشه‌ای با 13 لیتر آب و در زمان 130 دقیقه شسته می‌شوند. این برنامه دارای مرحله خشک‌کن است.
  • 90 MIN :این برنامه برای ظرف‌های که کثیفی عادی دارند و نیازمند شست‌وشوی سریع هستند، استفاده می‌شود. این برنامه فاقد پیش‌‌شست‌وشو Pre-wash است و همانطور که از اسمش پیداست، در 90 دقیقه ظرف‌ها را می‌شوید. دمای آبکشی آن 65 درجه و میزان آب مصرفی در این برنامه، 12.5 لیتر است. این برنامه دارای مرحله خشک‌کن است.
  • Rapid :برنامه شست‌وشوی فوری برای مواقعی است که ظرف‌ها کمتر کثیف هستند و نیاز به خشک کردن ندارند. برنامه فوری، کوتاه‌ترین برنامه شست‌وشوی ماشین ظرفشویی کنوود است. مدت اجرای این برنامه، تنها 25 دقیقه است. آبکشی برنامه رپید حداکثر با دمای 55 درجه انجام می‌شود که کمترین دما در بین برنامه‌های دستگاه است و 11 لیتر آب مصرف می‌کند. این برنامه تنها برنامه‌ی دستگاه است که فاقد مرحله خشک کردن ظروف است.

نکاتی درباره برنامه دادن به ماشین ظرفشویی کنوود

همانطور که گفته شد زمانی که ظروف در دستگاه بارگیری شدند و دکمه power را زدیم، باید با زدن دکمه Program روی صفحه کنترل دستگاه، برنامه مناسب را با توجه به نوع ظروف و میزان کثیفی آن انتخاب کنیم و سپس، دکمه شروع srart را بزنیم.

ماشین ظرفشویی کنوود امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید برنامه‌ی شست‌وشوی خود را با انعطاف بیشتری تنظیم کنید. در ادامه توضیحاتی در مورد دکمه‌های صفحه کنترل جهت تنظیم دقیق‌تر برنامه شست‌وشو بیان می‌شود.

  • Power : دکمه مخصوص روشن کردن دستگاه است.
  • Program : این دکمه برای انتخاب برنامه دلخواه است.
  • Function : با استفاده از این گزینه می‌توانید یک عملکرد کمکی را به‌کار بگیرید.
  • Alt : این دکمه به شما امکان انتخاب بازوی پاشش آب (اسپری) را می‌دهد. اگر ظرف‌ها در سبد بالا چیده شده‌اند، گزینه Upper را فعال کنید تا نازل بالایی عمل نماید و اگر ظروف در سبد پایینی چیده شده‌اند، دکمه Lower را انتخاب کنید تا تنها نازل پایینی فعال شود.
  • Delay : با کمک این دکمه می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که شروع شست‌وشو با تاخیری بین 1 تا 24 ساعت آغاز شود.
  • Child lock :این دکمه برای قفل کردن صفحه کنترل ماشین ظرفشویی است. با زدن این دکمه به جز گزینه POWER ، سایر دکمه‌ها غیر فعال می‌شود تا کودکان نتوانند با زدن دکمه‌ها برنامه شست‌وشوی دستگاه را با مشکل مواجه کنند. برای خارج شدن از این حالت لازم است دکمه‌هایAlt و Delay را به طور هم‌زمان، 3 ثانیه فشار دهید.
  • Start/Pause : دکمه شروع و توقف ماشین ظرفشویی است.
  • Extra Cleaning : شستشوی مضاعف برای ظروف بسیار کثیف است که بسختی تمیز می شوند. این عملکرد کمکی تنها با برنامه های Glass/ ECO / Normal / Intensive و 90 دقیقه قابل استفاده است.
  • Extra Drying :گزینه خشک کردن اضافی برای زمانی است که می‌خواهید خشک کردن کامل‌تری داشته باشید. این عملکرد کمکی تنها با برنامه‌های Glass/ ECO / Normal / Intensive و 90 دقیقه قابل استفاده است.

انتخاب برنامه شست‌وشو ماشین ظرف‌شویی کنوود

تغییر برنامه در وسط چرخه‌ی شست‌وشو

اگر پس از شروع شست‌وشو تصمیم گرفتید که نوع برنامه را تغییر دهید، مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • دکمه start/pause را فشار دهید تا شست‌وشو متوقف شود.
  • دکمه برنامه program را به مدت بیش از 3 ثانیه فشار دهید تا دستگاه وارد حالت آماده به‌کار شود.
  • با استفاده از دکمه program برنامه دلخواه‌تان فعال کنید.
  • دکمه شروع start/pause را بزنید تا دستگاه پس از 10 ثانیه به کار خود ادامه دهد.
  • در نظر داشته باشید تغییر بنرامه تنها مدت زمان کوتاهی پس از شروع شست‌وشو امکان‌پذیر است. در غیر این صورت، مواد شوینده آزاد شده و ماشین ظرف‌شویی آب را تخلیه می‌کند. اگر این حالت رخ داده باشد، شما باید برای برنامه جدید، مجددا مخرن مواد شوینده را پر نمایید.

اضافه کردن ظرف پس از شروع شست‌وشو

  • دکمه start/pause را بزنید تا شست‌وشو متوقف شود.
  • پس متوقف شدن پاشش آب از بازوی اسپری، می‌توانید درب دستگاه را کامل باز کنید.
  • ظروف اضافه را داخل دستگاه قرار دهید و سپس درب را ببندید.
  • دکمه شروع srart/pause را پس از 10 ثانیه بزنید تا شست‌وشو مجددا آغاز شود.
  • مراقب بخار داغ داخل دستگاه باشید تا باعث سوختگی دست و صورت‌تان نشود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید و سودمند واقع شود.

مطالب مشابه
چگونه از ماشین ظرفشویی خود به طرز صحیح استفاده نماییم؟
خانه و آشپزخانه

چگونه از ماشین ظرفشویی خود به طرز صحیح استفاده نماییم؟

پس از نصب و راه‌اندازی اولیه ماشین ظرفشویی، که الزاما باید توسط نماینده مجاز شرکت صورت گیرد، مهم است که کاربر نحوه‌ی صحیح کارکردن با دستگاه را در نظر داشته باشد. استفاده درست از دستگاه شامل نحوه‌ی چینش ظروف در ماشین، تنظیم مایع شوینده و سختی‌گیر آب و رعایت نکات ایمنی می‌شود که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

عملکرد مایع جلا دهنده و نمک در ماشین ظرفشویی
خانه و آشپزخانه

عملکرد مایع جلا دهنده و نمک در ماشین ظرفشویی

مایع جلا دهنده و نمک ظرف‌شویی دو جزء مهم و کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ماشین ظرف‌شویی هستند. استفاده درست و صحیح از این دو ماده، تاثیر بسیار مثبتی در کارایی ماشین ظرف‌شویی دارد.