خانه و آشپزخانه

چگونه از ماشین ظرفشویی خود به طرز صحیح استفاده نماییم؟

زمان حدودی مطالعه ۵ دقیقه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / فرناز خردمند

پس از نصب و راه‌اندازی اولیه ماشین ظرفشویی، که الزاما باید توسط نماینده مجاز شرکت صورت گیرد، مهم است که کاربر نحوه‌ی صحیح کارکردن با دستگاه را در نظر داشته باشد. استفاده درست از دستگاه شامل نحوه‌ی چینش ظروف در ماشین، تنظیم مایع شوینده و سختی‌گیر آب و رعایت نکات ایمنی می‌شود که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

آشنایی کلی با قسمت‌های مختلف ماشین ظرفشویی

در داخل ماشین ظرفشویی، بخش‌های مختلفی وجود دارد که برای استفاده صحیح از دستگاه لازم است با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشد. این قسمت‌ها در شکل‌های کاتالوگ دستگاه نشان داده می‌شوند؛ هر چند ممکن است در مدل‌های مختلف، اختلاف‌های اندکی با هم داشته باشند.

۱. بازوی اسپری بالا و پایین

در قسمت بالایی و پایین دستگاه، دو عدد مجرای پاشش آب (بازوی اسپری) وجود دارد که با پاشیدن آب با فشار زیاد و دمای مناسب، عمل شست‌وشوی ظروف را انجام می‌دهند.

۲. مجموعه فیلتر

در کف دستگاه و زیر بازوی اسپری پایینی، محل مکش آب و خروج آب و کف حاصل از شست‌وشو ظروف است. در ابتدای این محل تخلیه، مجموعه فیلترها وجود دارد که از ورود هر گونه آشغال یا مواد زائد به پمپ و بخش‌های داخلی دستگاه جلوگیری می‌کنند.

۳. محفظه نمک

مخزنی در کف ماشین ظرف‌شویی وجود دارد که توسط یک درپوش بسته شده است. این مخزن محل قرار دادن نمک مخصوص سختی‌گیر آب است.

۴. مجموعه جاپودری

در قسمت داخلی درب دستگاه، مجموعه‌ی جاپودری وجود دارد که جایگاه قرارگیری پودر یا مایع شوینده ظروف است.

۵. سبد بارگیری

درون ماشین ظرف‌شویی، تعدادی سبد وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به صورت کشویی بر روی ریل‌ها خود حرکت داد. این سبد‌ها محل قرار دادن ظروف مختلف جهت شست‌وشو می‌باشند.

آشنایی کلی با قسمت‌های مختلف ماشین ظرف‌شویی

چطور از ماشین ظرفشویی به شکل صحیح استفاده کنیم؟

قبل از چیدن ظروف درون ماشین ظرفشویی، ابتدا لازم است از بخش تنظیمات دستگاه، سختی‌گیر دستگاه را تنظیم کرده و در ادامه مخزن نمک را با نمک مخصوص ظرف‌شویی پر کنیم.

۱. سختی گیر آب را تنظیم کنید.

منظور از سختی آب، میزان املاح معدنی موجود در آب تصفیه‌شده شهری، مانند یون‌های کلسیم، منیزیوم و ... است. میزان این املاح در آب مورد استفاده در مناطق مختلف کشور متفاوت است. آب مورد استفاده در ماشین ظرف‌شویی کنوود، با استفاده از نمک مخصوص سختی‌زدایی می‌شود. در صورتی که سختی آب گرفته نشود، به عملکرد دستگاه آسیب می‌زند.

منظور از تنظیم سختی‌گیر آب، استفاده از تنظیمات ماشین ظرفشویی بر اساس عدد سختی آب منطقه است تا میزان نمک مورد استفاده جهت سختی‌گیری آب، مشخص شود. بهتر است تنظیم منوی سختی‌گیر آب در همان زمان نصب و راه‌اندازی دستگاه، توسط نماینده مجاز و با توجه به سختی منطقه صورت گیرد.

۲. پس از تنظیم سختی‌گیر آب، مخزن نمک را با نمک مخصوص پر کنید:

اولین نکته، استفاده از نمک مناسب و در نظر گرفته شده برای ماشین ظرف‌شویی است. به هیچ عنوان نباید از نمک‌هایی که مخصوص ماشین ظرف‌شویی نیستند، مانند نمک خوراکی، استفاده شود. نمک نامناسب باعث آسیب رساندن به دستگاه می‌شود و در این صورت سازنده مسئولیتی در قبال خسارات ناشی از آن نخواهد داشت.

نکته دوم، توجه به این موضوع است که لازم است تنها زمانی مخزن را پر کنید که قصد اجرای برنامه شست‌وشو را دارید و چراغ هشدار نمک در صفحه کنترل روشن است. باقی ماندن ذرات نمک یا آب نمک در کف دستگاه، باعث خوردگی قسمت‌های داخلی ماشین ظرف‌شویی می‌شود. در صورتی که در زمان پر کردن مخزن، ذرات نمک در کف دستگاه ریخته شد، سریعا با برنامه تخلیه اقدام به شستن کف دستگاه کنید تا نمک ریخته شده باعث خوردگی نشود.

  • مخزن نمک در کف دستگاه و زیر سبد پایینی قرار دارد. ابتدا سبد پایینی را بردارید.
  • درپوش مخزن را بازکنید.
  • با استفاده از یک وسیله مناسب قیف‌مانند، در حدود 1.5 کیلوگرم نمک ماشین ظرفشویی درون مخزن بریزید.
  • مخزن را تا نقطه بیشینه حد خود (ماکزیموم) با آب پر کنید. ممکن است مقداری آب از مخزن خارج شود که طبیعی است.
  • درپوش را به طرز صحیح و سفت ببندید.
  • برنامه شست‌وشو (ترجیحا شست‌وشوی سریع) را شروع کنید. با پر کردن مخزن نمک، چراغ هشدار نمک خاموش می‌شود. در صورتی که بلافاصله شست‌وشو را آغاز نکنید ممکن است فیلتر، پمپ یا بخش‌های مهم دستگاه توسط نمک آسیب ببینند. (همانطور که اشاره شد چنین آسیب‌هایی شامل گارانتی نمی‌شوند.)

۳. سبد را بارگیری کنید.

بعد از تنظیم سختی‌گیر آب و پر کردن مخزن نمک نوبت به چینش ظروف در سبدها می‌شود. در ادامه توضیحاتی در مورد تنظیم سبد‌ها به منظور قرار دادن ظروف بلندتر یا کوتاه‌تر ارائه می‌کنیم.

تنظیم سبد بالایی

طراحی سبد بالایی دستگاه در دو نوع است.

نوع اول: سبد بالایی به راحتی قابل تنظیم است. در در این نوع سبد چند ردیف غلتک مختلف در دو طرف سبد وجود دارد. شما می‌توانید با خارج کردن سبد از داخل ریل هدایت کننده، ردیف متفاوتی از غلتک‌ها را روی ریل قرار دهید. با این کار ارتفاع سبد متناسب با نیاز شما تنظیم می‌شود.

نوع دوم: تنظیم سبد بالایی نوع دوم بدین صورت است که باید سبد را از دو سمت و در نقطه وسط بگیرید و بالا بکشید تا در موقعیت بالاتر قفل شود. در این نوع سبد، یک دسته تنظیم کننده در طرفین سبد قرار دارد. این دسته برای پایین آوردن سبد به حالت قبل است و در مورد بالا بردن نباید استفاده شود. زمانی که می‌خواهید دوباره سبد را کوتاه کنید، دسته تنظیم را به سمت بالا بکشید تا سبد آزاد شده و به جای اولیه خود برگردد.

جمع کردن سبد فنجان

قسمتی از سبدها مربوط به قفسه فنجان‌ها است. این بخش به صورت لولایی قابل جمع کردن است. زمانی که به سبد فنجان نیاز ندارید یا تمایل دارید ظروف بزرگ‌تری را داخل سبد قرار دهید، می‌توانید سبد فنجان را جمع کنید تا فضای دسترسی شما بیشتر شود.

جمع کردن خوشه‌های سبد پایین

خوشه‌های سبد پایینی محل قرارگیری بشقاب یا سینی است. در صورت عدم نیاز، آن‌ها نیز قابل جمع شدن هستند. با این کار فضای بیشتری برای ظروف بزرگتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

چطور از ماشین ظرف‌شویی به شکل صحیح استفاده کنیم؟

۴. جا پودری را با مایع جلا دهنده مناسب پر کنید.

۵. پس از بستن درب دستگاه، از پنل تنظیمات ماشین ظرفشویی، برنامه مناسب را انتخاب و دکمه شروع SRART را بزنید.

از همراهی شما با این مقاله سپاسگزاریم. امیدواریم اطلاعات داده شده، در بهبود عمکرد دستگاه ظرف‌شویی موثر واقع شوند.

مطالب مشابه
راهنمای برنامه‌های ماشین ظرفشویی کنوود
خانه و آشپزخانه

راهنمای برنامه‌های ماشین ظرفشویی کنوود

شست‌وشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی، شامل انجام چند عمل متوالی است که به آن چرخه‌ی شست‌وشو می‌گوییم.

عملکرد مایع جلا دهنده و نمک در ماشین ظرفشویی
خانه و آشپزخانه

عملکرد مایع جلا دهنده و نمک در ماشین ظرفشویی

مایع جلا دهنده و نمک ظرف‌شویی دو جزء مهم و کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ماشین ظرف‌شویی هستند. استفاده درست و صحیح از این دو ماده، تاثیر بسیار مثبتی در کارایی ماشین ظرف‌شویی دارد.