خانه و آشپزخانه

عملکرد مایع جلا دهنده و نمک در ماشین ظرفشویی

زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / مدیر سایت

مایع جلا دهنده و نمک ظرف‌شویی دو جزء مهم و کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ماشین ظرف‌شویی هستند. استفاده درست و صحیح از این دو ماده، تاثیر بسیار مثبتی در کارایی ماشین ظرف‌شویی دارد.

مایع جلا دهنده و نمک ظرف‌شویی دو جزء مهم و کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ماشین ظرف‌شویی هستند. استفاده درست و صحیح از این دو ماده، تاثیر بسیار مثبتی در کارایی ماشین ظرف‌شویی دارد. با این وجود، ممکن است این سوال در ذهن کاربر شکل بگیرد که کاربرد این دو ماده در ماشین ظرف‌شویی و چرخه‌ی شست‌وشو چیست و آیا به راستی، این دو ماده برای شست‌وشوی بهتر ظروف و عملکرد دستگاه موثر هستند؟

نمک ظرفشویی چیست و چه کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ظروف دارد؟

نمک ظرفشویی که از آن به عنوان سختی‌گیر آب ظرفشویی نیز یاد می‌شود، باعث کاهش سختی آب و در نتیجه، بهبود عملکرد دستگاه و افزایش عمر مفید آن می‌شود. همچنین نمک ظرف‌شویی مانع جمع شدن آهک در فیلتر دستگاه می‌شود، بنابراین باعث تمیزی بیشتر ظروف نیز می‌شود.

بسیاری از مناطق جغرافیایی که دارای آبی آهکی و گچی هستند، دارای سختی آب بالا بوده و لازم است برای کاهش آسیب به ماشین ظرف‌شویی، از سختی آب کاسته شود. کاهش سختی آب، به وسیله‌ی نمک مخصوص ظرف‌شویی صورت می‌گیرد و باعث عملکرد بهتر دستگاه و در نتیجه، تمیزی بیشتر ظروف می‌شود.  

نکاتی جهت استفاده صحیح از نمک ظرفشویی

  • محل قرارگیری و مخزن نمک مخصوص ظرف‌شویی، در زیر سبد پایینی ظروف است. بنابراین برای پر کردن مخزن نمک، باید سبد ظروف رو بلند کنید و بیرون بیاورید. سپس با باز کردن درپوش مخزن نمک، آن را پر کنید.
  • پر کردن نمک را تا جایی ادامه دهید که چراغ هشدار نمک ماشین ظرفشویی خاموش شود و از پر کردن بیشتر مخزن خودداری کنید.
  • قبل از شروع به کار دستگاه برای اولین بار، ابتدا لازم است مخزن نمک آن را پر کنید. پس از اولین بار، تنها زمانی که چراغ هشدار نمک بر روی صفحه‌ی کنترل روشن می‌شد، لازم است مخزن را با نمک پر کنید.
  • چنانچه نمک ظرف‌شویی در کف دستگاه بریزد یا باقی بماند، ممکن است باعث خوردگی بدنه‌ی داخلی دستگاه شود. چنانچه مقداری نمک بر روی کف ماشین ظرف‌شویی ریخت، با روشن کردن برنامه‌ی آب‌پاشی یا شست‌وشوی سریع، مانع بر جا ماندن نمک بر روی کف دستگاه شوید.
  • همواره لازم است از نمکی که برای ماشین ظرف‌شویی ساخته شده است، استفاده کنید. استفاده از هر گونه نمک دیگری، از جمله نمک‌های خوراکی، باعث تخریب ماشین ظرفشویی، خصوصا قسمت سختی‌گیر آب دستگاه خواهد شد.

نمک ظرفشویی چیست و چه کاربردی در چرخه‌ی شست‌وشوی ظروف دارد؟

مایع جلا دهنده چیست و چه کاربردی در شست‌وشوی ظروف دارد؟

مایع جلا دهنده، در آخرین مرحله‌ی آبکشی وارد چرخه‌ی شست‌وشو می‌شود و باعث می‌شود رگه‌های آب و لکه‌ بر روی ظروف باقی نماند. همچنین مایع جلادهنده، باعث بهبود عملکرد خشک شدن ظروف نیز می‌شود.

هر چه کیفیت و جنس مایع جلا دهنده مرغوب‌تر باشد، عملکرد ماشین ظرف‌شویی‌تان بهتر خواهد بود. به یاد داشته باشید مخزن مایع جلا دهنده حتما باید با همین ماده پر شود! هرگز مخزن جلا دهنده را با مواد دیگری از جمله مایع شست‌وشو و ... پر نکنید. این کار موجب آسیب جدی به دستگاه خواهد شد.

نحوه‌ی استفاده از مایع جلا دهنده و شیوه‌ی پر کردن مخزن آن

هنگامی که غلظت مایع جلادهنده درون مخزن کاهش یابد، چراغ هشدار آن بر روی صفحه‌ی نمایش روشن خواهد شد. همان طور که اشاره شد، لازم است از مایع جلا دهنده‌ی مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.

  1. درپوش مخزن جلادهنده را که علامت جلادهنده دارد، باز کنید.
  2. مایع جلا دهنده را درون مخزن مخصوص بریزید؛ اما آن را بیش از اندازه پر و لبریز نکنید.
  3. درپوش را ببندید.

امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و کاربردی واقع شود. ازین که همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

مطالب مشابه
راهنمای برنامه‌های ماشین ظرفشویی کنوود
خانه و آشپزخانه

راهنمای برنامه‌های ماشین ظرفشویی کنوود

شست‌وشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی، شامل انجام چند عمل متوالی است که به آن چرخه‌ی شست‌وشو می‌گوییم.

چگونه از ماشین ظرفشویی خود به طرز صحیح استفاده نماییم؟
خانه و آشپزخانه

چگونه از ماشین ظرفشویی خود به طرز صحیح استفاده نماییم؟

پس از نصب و راه‌اندازی اولیه ماشین ظرفشویی، که الزاما باید توسط نماینده مجاز شرکت صورت گیرد، مهم است که کاربر نحوه‌ی صحیح کارکردن با دستگاه را در نظر داشته باشد. استفاده درست از دستگاه شامل نحوه‌ی چینش ظروف در ماشین، تنظیم مایع شوینده و سختی‌گیر آب و رعایت نکات ایمنی می‌شود که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.